Bieg zwolniony

Przekładnia hydrokinetyczna pracuje według zasady TRI LOK i uczestniczy w przenoszeniu napędu tylko w okresie korzystania z biegu zwolnionego lub biegu pośredniego. Przełączenie zespołu na bieg bezpośredni polega na włączeniu sprzęgła ryglującego, które wiąże wał korbowy wprost z wałem zdawczym, wskutek czego przekładnia hydrokinetyczna przestaje przekazywać napęd (ulega zaryglowaniu).
Bieg zwolniony włącza sie przez włączenie środkowego i tylnego hamulca taśmowego, przy czym sprzęgło ryglujące, sprzęgło wielotarczowe oraz przedni hamulec taśmowy pozostają wyłączone, Włączone hamulce utrzymują wówczas w bezruchu koła słoneczne obu przekładni planetarnych, które pracują z przełożeniami zwalniającymi. W takiej sytuacji napęd jest przekazywany z wału ne obu przekładni planetarnych (związane poprzez przednie sprzęgło jednokierunkowe) wirują w przeciwnym kierunku niż turbina przekładni hydrokinetycznej, a w ślad za kołem słonecznym tylnej przekładni planetarnej obraca sie jej koszyk satelitów wraz z walem zdawczym. Przednia przekładnia planetarna pracuje wówczas z małym przełożeniem przyspieszającym, a tylna — z dużym zwalniającym, co zapewnia umiarkowane przełożenie zwalniające zespołu (2,009).
Hydrauliczny układ sterujący wyposażony jest w dwie zębate pompy oleju, przednią napędzaną od wału korbowego silnika i tylną napędzaną od wału zdawczego. Zawory układu hydraulicznego regulują wysokości ciśnienia w układzie i sterują przepływ oleju zależnie od ustawienia suwaka zaworu nastawnego (czyli położenia hamulec taśmowy dźwigni sterującej) oraz odpowiednio do oddziaływania regulatora odśrodkowego i położenia pedału przyspieszenia. Jak długo dźwignia sterująca znajduje sie w pozycji P lub N, tak długo zawór nastawny odcina dopływ oleju pod ciśnieniem do wszystkich hamulców i sprzęgieł tarczowych.
Wskutek ustawienia dźwigni sterującej w pozycji D, zawór nastawny kieruje olej do siłownika tylnego hamulca (taśmowego) i poprzez zawór przełączający do rozpieracza sprzęgła wielotarczowego. Po rozpędzeniu samochodu do określonej prędkości, regulator odśrodkowy przemieszcza suwak zaworu przełączającego, który od tej chwili umożliwia dopływ oleju do rozpieracza sprzęgła ryglującego i odcina zasilanie rozpieracza sprzęgła wielotarczowego, czyli powoduje włączenie biegu bezpośredniego.
Chwilowe napięcie sprężyny regulatora odśrodkowego zależy od położenia pedału przyspieszenia, dzięki czemu przekładnia hydrokinetyczna ulega zaryglowaniu przy tym wyższej prędkości ruchu samochodu, im większe jest obciążenie silnika (zwykle w zakresie 29 do 56 km/godz). Jeżeli natomiast pedał przyspieszenia jest wciśniety aż do oporu, poza położenie odpowiadające całkowitemu otwarciu przepustnicy w gaźniku, regulator odśrodkowy włącza bieg bezpośredni dopiero po rozpędzeniu samochodu do około 93 km/godz. [przypisy: widmo akustyczne, leaseplan aukcje, silnik wielopaliwowy ]

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.