Ciśnienie akustyczne jest to wywołany wskutek drgania dźwiękowego zmienny nacisk na jednostkę powierzchni. Ciśnienie akustyczne zmniejsza się ze wzrostem odległości od źródła dźwięku. Ciśnienie akustyczne określa się w mikrobarach (1 dyna/cm2). Natężenie dźwięku jest to ilość energii, którą fala głosowa przekazuje w jednostce czasu przez jednostkę powierzchni prostopadłej do kierunku rozchodzenia się fali. Jednostką natężenia jest erg/sek•cm2 W/cm2. Dolna granica słyszalności (tzw. próg słyszenia) jest to najmniejsze natężenie dźwięku, przy którym fala głosowa jest jeszcze słyszalna dla ucha ludzkiego. Górna granica słyszalności (granica bólu, próg bólu) jest to największe natężenie dźwięku, jakie ucho ludzkie znosi bez uczucia bólu. Natężenie względne (IR) fali głosowej (intensywność dźwięku) jest to logarytmiczny stosunek dwóch natężeń dźwięku lub ciśnień akustycznych. Jeżeli 10 jest natężeniem fali wzorcowej, a I — badanej, wówczas IR — 10 Ig Illo 20 Ig p/po, ponieważ natężenie dźwięku jest proporcjonalne do kwadratu ciśnienia akustycznego (p — ciśnienie fali badanej oraz po — ciśnienie fali wzorcowej). Za po oraz 10 przyjęto wartości dla progu słyszalności przy częstotliwości 1000 Hz. Wynoszą one: 10 = 10 —16 W/cm2 oraz po = 0,0002tLb. Intensywność dźwięku określa się w decybelach (dB). Głośność. Odczucie dźwięku przez ucho ludzkie nie jest ściśle proporcjonalne do natężenia w dB, lecz zmienia się W pewnych granicach zależnie od częstotliwości. Ucho ludzkie jest o wiele czulsze na dźwięki o wysokiej częstotliwości niż na dźwięki niskiej częstotliwości. Przy takim samym natężeniu dźwięk o wyższej częstotliwości jest dla słuchającego wyraźnie głośniejszy niż dźwiek o niższej częstotliwości. Z tego powodu wprowadzono pojęcie głośności dźwięku (siły głosu), czyli subiektywnego natężenia dźwięku charakteryzującego wrażenie słuchowe ucha ludzkiego. [patrz też: salon toyoty warszawa, vb leasing poleasingowe, trasbus ]
Polecamy rowniez:
Przeczytaj też:
Tłoki nieprzecinaneTłoki nieprzecinane stosowane są w umiarkowanie obciążonych cieplnie silnikach o zapłonie iskrowym (np. samochodów ciężarowych) oraz z reguły w silnikach wysokoprężnych, z uwagi na znaczne obciążenia mechaniczne, tłoki takie często mają różnego rodzaju wkładki. Silniki dwusuwowe o rozrządzie szczelinowym zaopatruje … Continue reading →
Modernizacja suwnic SBR—3Modernizacji suwnic SBR—3 polegała na wzmocnieniu ramy nośnej, wprowadzeniu podwójnego zblocza hakowego oraz skróceniu ramienia korby wciągarki z 400 mm do 300 mm. Nowe, zmodernizowane suwnice typu SBR—4,5 o udźwigu 45 kN (4500 kG) pozwalają na użycie czterech suwnic do … Continue reading →
Wymiary geometryczneMożna wykazać, że: — dla R/e > 9 odrywanie listwy nie zachodzi ; w każdym położeniu jest ona dociskana siłą wynikającą z ujemnego przyspieszenia ar, — dla R/e = 9 listwa jest zawsze dociskana do gładzi, poza położeniem 0 (na … Continue reading →
Łożyska główne wału korbowegoDevURLPg działa na lożyska główne wału korbowego jako siła Pg, równa co do wartości sile P”g, ale przeciwnie do niej skierowana. Siły gazowe równoważą się wewnątrz silnika i nie obciążają jego zawieszenia. Siły gazowe wywołują natomiast w układzie korbowym sit … Continue reading →
Partnerzy serwisu:
Tags
auto centrum poznań carsed otomoto dealer bmw warszawa euro auto stefaniak krotoski cichy poznan leaseplan aukcje mibo olsztyn mibo otomoto mm cars katowice otomoto gliwice pgd kraków rezonator helmholtza salon samochodów używanych poznań salon toyoty warszawa silnik wielopaliwowy szavel travel toyota okecie toyota okęcie trasbus układ tłokowo korbowy vb leasing poleasingowe