Ciśnienie w hydraulicznym układzie sterującym

Wskutek ustawienia dźwigni sterującej w pozycji R, układ sterujący włącza tylny hamulec taśmowy, przy czym sprzęgło wielotarczowe, przedni hamulec taśmowy i sprzęgło ryglujace pozostają wyłączone. W takiej sytuacji, bez względu na szybkość jazdy, przekładnia hydrokinetyczna zawsze uczestniczy w przekazywaniu napędu, a przekładnia planetarna pracuje z przełożeniem zwalniający, zmuszając wał zdawczy do obracania się w przeciwnym kierunku niż wiruje wał korbowy silnika.
Kiedy dźwignia sterująca ustawiona jest w pozycji N lub P wszystkie sprzęgła i hamulce są wyłączone. Wskutek przerzucenia dźwigni sterującej w pozycję P włączony zostaje zapadkowy hamulec postojowy. [patrz też: podesty magazynowe, Serwis Seat Wrocław, aluminium 6082 ]
Ciśnienie w hydraulicznym układzie sterującym utrzymują dwie pompy oleju: przednia, napędzana od wału korbowego silnika i tylna, napędzana od wału zdawczego. Zawór kontrolny umożliwia dopływ Oleju z pompy tylnej tylko w przypadku, kiedy wytwarza ona wyższe ciśnienie tłoczenia niż pompa przednia. Wysokość ciśnienia roboczego w układzie sterującym (około 6 kG/cm2) reguluje zawór redukcyjny. Olej przepływa przez kanał w suwaku i usiłuje przesunąć go w prawo. Suwak utrzymywany jest w położeniu równowagi przez sprężynę, a nadmiar oleju odpływa do przekładni hydrokinetycznej. Wymagane ciśnienie oleju w przekładni hydrokinetycznej utrzymuje zawór wyjściowy, wbudowany za chłodnicą oleju.
Zawór nastawny, Sprzężony z dźwignią sterującą, służy do ustawiania zakresów pracy zespołu, Zadanie zaworu nastawnego polega na umożliwianiu dopływu oleju pod ciśnieniem do poszczególnych odgałęzień układu sterującego lub opróżniania się ich z oleju. Zawór obciążeniowy, przepuszczający olej o nadciśnieniu proporcjonalnym do uchylenia przepustnicy w gaźniku, uzależnia włączanie sprzęgła ryglującego przez regulator odśrodkowy od obciążenia silnika.
Regulator odśrodkowy, napędzany od walu zdawczego, przepuszcza do zaworu ryglującego olej pod tym wyższym nadciśnieniem, im wyższa jest szybkość jazdy. Dzięki temu odpowiednio do ciśnienia oleju dopływającego z regulatora zawór ryglujący umożliwia lub odcina zasilanie olejem rozpieracza sprzęgła ryglującego.
Zawór wyrównawczy reguluje ciśnienie oleju dopływającego do rozpieraczy sprzęgieł i siłowników hamulców proporcjonalnie do obciążenia silnika. Zabezpiecza to przed poślizgiem sprzęgła lub hamulca w razie przekazywania dużego momentu obrotowego.
Zawór synchronizujący kontroluje przebieg włączania i wylączania sprzęgła wielotarczowego i przedniego hamulca taśmowego, co zapobiega zbyt szybkiemu zaciskaniu tarcz sprzęgła lub taśmy hamulca.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: aluminium 6082 podesty magazynowe Serwis Seat Wrocław