Wysokie nasypy wymagają zbadania pewności gruntu pod podstawą nasypu. Skarpy nasypów wykonuje się według linii łamanej w celu otrzymania łagodnych skarp i dostatecznie szerokiej podstawy nasypu. Według przepisów ZSRR można stosować największą wysokość nasypów drogowych: dla gruntów pyłowych i gliniastych 6,0 m dla gruntów gliniastych i margli 7,0 m dla piasków i gruntów piaszczystych 8, 0 m dla gruntów żwirowych 12,0 m Nasypy o wysokości ponad 12,0 m należy projektować na podstawie specjalnych obliczeń opartych na badaniach gruntu, warunków geolo...
Łopaty mechaniczne. Specjalnym zastosowaniem zgarniarki linowej do rozładowania wagonów kolejowych jest mechaniczna łopata CIarka, składająca się z wciągarki z silnikiem elektrycznym lub spalinowym, zbieraka łopaty, liny stalowej oraz krążków kierujących. Mechaniczna łopata może być stała lub przenośna. Metalowe zbieraki łopaty są zwykle prostokątne o szerokości 900 mm i wysokości 800 mm w celu umożliwienia kierowania zbierakami mają one dwa uchwyty umieszczone osiowo w górnej, części w odległości 300 - 400 mm. Łopaty pojedyncze mają silnik o ...
W okresie wiosennym głębokie rowy przez dłuższy okres czasu przechowują śnieg, który opóźnia odmarzanie gruntu poboczy. Wskutek tego na poboczach i na skarpach (wewnętrznych) rowów powstaje kora lodowa, praktycznie niedająca się usunąć (ze względu na pracochłonność tego rodzaju roboty). Dlatego też na poboczach na takich odcinkach często obserwujemy na głębokości 1,0 -7- 1,4 m grunt zamarznięty o 10 do 15 dni dłużej niż pod ulepszoną nawierzchnią drogową. A więc w tym okresie, najbardziej niebezpiecznym dla stateczności nawierzchni drogowej, ...