Tag Archives: carsed otomoto

Wymiary geometryczne

Można wykazać, że: — dla R/e > 9 odrywanie listwy nie zachodzi ; w każdym położeniu jest ona dociskana siłą wynikającą z ujemnego przyspieszenia ar, — dla R/e = 9 listwa jest zawsze dociskana do gładzi, poza położeniem 0 (na … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Wymiary geometryczne

Samochody od A do Z

Charakterystycznymi wielkościami zarysu cylindra są: maksymalny kąt przyporu (p max), stopień sprężania teoretyczny i praktyczny (et i er), powierzchnia skokowa (Fs). Kątem przyporu pomiędzy zarysem uszczelnienia promieniowego i gładzią cylindra jest kąt pomiędzy normalną do bieżni cylindra w punkcie styczności … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Samochody od A do Z

Napełnianie cylindra

Współczynnik napełnienia cylindra silnika tłokowego (sprawnośc napełnienia — Iv) jest to stosunek ciężaru ładunku rzeczywiście zassanego do cylindra (Gc) do ciężaru ładunku o ciśnieniu i temperaturze otoczenia wypełniającego pojemność skokową cylindra (GO = ic/Gt. Współczynnik napełnienia silnika wolnossącego jest prawie … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Napełnianie cylindra

Określanie głównych wymiarów silnika

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Określanie głównych wymiarów silnika

Zużycie paliwa

Sprawność — współczynnik określający wykorzystanie mocy w silniku. Rozróżnia się następujące sprawności: – mechaniczna stosunek mocy użytecznej Ne [KM] do mocy indykowanej Ni [KM] (obliczonej z pola wykresu indykatorowego), czyli = Ne/Ni; sprawność mechaniczna charakteryzuje straty tarcia w silniku i … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Zużycie paliwa

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego [Obr/minl — prędkość obrotowa wału korbowego, przy której silnik rozwija moment maksymalny. Znamionowa prędkość obrotowa (nominalna) IN [Obr/min] — predkość obrotowa walu korbowego, przy której silnik rozwija moc znamionową, Dopuszczalna prędkość obrotowa [obr/min] — maksymalna prędkość … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Prędkość obrotowa momentu maksymalnego

Wskaźniki eksploatacyjne

Stosunek objętości gazów w chwili rozpoczęcia wydechu do objętości na poczatku rozprężania o — Ve/Vs. Rzeczywisty stosunek rozprężania wynosi 3 do 6. Wymiary zewnętrzne silnika (wymiary obrysu, wymiary skrajni) — największa długość, szerokość i wysokość silnika. Pogląd o cechach użytkowych … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Wskaźniki eksploatacyjne

Rodzaje spalania

Ze względu na szybkość spalania rozróżnia się: — spalanie zwykle (prawidłowe); szybkość spalania 10. . .50 m/sek, zależnie od stopnia sprężania i zawirowania mieszanki, — spalanie stukowe; szybkość spalania kilkaset km/sek, — spalanie detonacyjne; szybkość spalania 1500, , 2800 m/sek. … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Rodzaje spalania

Palność mieszanki

Samozapłon jest to samorzutny zapłon mieszanki w cylindrze silnika o zapłonie iskrowym, z reguły przed zaiskrzeniem świecy zapłonowej, spowodowany zetknięciem się mieszanki z przegrzaną częścią komory spalania, najczęściej z grzybkiem zaworu wydechowego, elektrodami niewłaściwie dobranej świecy zapłonowej, względnie żarzącym się … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Palność mieszanki

Spalanie mieszanki i produkty spalania

Moc silnika zależy od wartości opałowej mieszanki, a nie od wartości opałowej paliwa. Natomiast wartość opalowa paliwa decyduje o zużyciu go przez silniki: ge 632/Wp • [kG/KMgodz], gdzie: ge jednostkowe zużycie paliwa przez silnik [G/KMgodz] oraz — sprawność ogólna (efektywna) … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Spalanie mieszanki i produkty spalania