Tag Archives: silnik wielopaliwowy

Łożyska główne wału korbowego

Pg działa na lożyska główne wału korbowego jako siła Pg, równa co do wartości sile P”g, ale przeciwnie do niej skierowana. Siły gazowe równoważą się wewnątrz silnika i nie obciążają jego zawieszenia. Siły gazowe wywołują natomiast w układzie korbowym sit … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Łożyska główne wału korbowego

Pierścienie tłokowe

Gładź cylindra zabezpiecza się przed rysowaniem i żłobieniem przez końce pływających sworzni tłokowych albo za pomocą tzw. ślizgaczy, czyli grzybków z miękkiego materialu, wciśniętych w oba końce sworznia, albo przy użyciu pierścieni rozprężnych o przekroju prostokątnym (tzw. Seegera). Długość sworznia … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Pierścienie tłokowe

Tłoki nieprzecinane

Tłoki nieprzecinane stosowane są w umiarkowanie obciążonych cieplnie silnikach o zapłonie iskrowym (np. samochodów ciężarowych) oraz z reguły w silnikach wysokoprężnych, z uwagi na znaczne obciążenia mechaniczne, tłoki takie często mają różnego rodzaju wkładki. Silniki dwusuwowe o rozrządzie szczelinowym zaopatruje … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Tłoki nieprzecinane

Tłoki bimetalowe

W celu utrudnienia przepływu ciepła do płaszcza i zmniejszenia tym samym jego odkształceń, niekiedy wykonuje sie obustronnie przecięcia poprzeczne na części obwodu tłoka, poniżej rowka pierścieniowego nad piastami sworznia, Tłoki bimetalowe. Często w tłoki ze stopów lekkich wtapia się wkładki … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Tłoki bimetalowe

Położenie osi sworznia tłokowego

Niekiedy nad pierwszym pierścieniem uszczelniającym wytacza się rowek o szerokości 1 . , , 1,5 mm, który zabezpiecza pierścień przed zbyt silnym nagrzewaniem. Wskutek dopasowania z luzem i swej bezwładności pierścienie tłokowe wybijają z czasem rowki w główce tłoka. Najsilniej … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Położenie osi sworznia tłokowego

Konstrukcja tłoka

Konstrukcja tłoka zależy od jego przeznaczenia. Denko tłoka z częścią pierścieniową tworzą tzw. główke. Cylindryczna część prowadząca stanowi tzw. płaszcz, do którego należą również piasty sworznia tłokowego.

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Konstrukcja tłoka

Olej pod ciśnieniem

Olej pod ciśnieniem dopływa do zaworu przełączającego przekładnie (układ sterujący ma trzy różne zawory przełączające). Zależnie od położenia suwaka zawór przełączający umożliwia lub odcina zasilanie olejem pod ciśnieniem siłownika hamulca taśmowego lub rozpieracza sprzęgła wielotarczowego (może być otwarty lub zamknięty). … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Olej pod ciśnieniem

Zespół HYDRA-MATIC Single Coupling

Zakresy pracy zespołu: N (wyłączenie napędu), Dr (wszystkie biegi do jazdy w przód), LO (pierwszy i drugi bieg do jazdy w przód) oraz R (bieg tylny). W unowocześnionych modelach zakres Dr jest zwykle podzie lony na dwa zakresy, przy czym … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Zespół HYDRA-MATIC Single Coupling

Przekładnia planetarna

Hamowanie silnikiem na drugim i trzecim biegu jest możliwe jedynie po zablokowaniu sprzęgła jednokierunkowego na wale wyjściowym. System HOBBS-MECHAMATIC. Automatyczna skrzynka biegów o różnych wykonaniach, najczęściej w postaci czterostopniowej epicyklicznej przekładni planetarnej, wyposażonej w hydrostatyczne sprzęgła i hamulce tarczowe do … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Przekładnia planetarna

Półautomatyczna skrzynka biegów

Półautomatyczna skrzynka biegów stosowana w autobusach amerykańskich. Zespół ten — podobnie jak zespół FULLER Torque Converter — składa się z trójwirnikowej przekładni hydrokinetycznej oraz dwustopniowej przekładni mechanicznej, lecz jest ona synchronizowana. Walcowe koła zębate przekładni, o zazębieniu skośnym, są stale … Continue reading

Posted in Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on Półautomatyczna skrzynka biegów