Przekładnia planetarna

Hamowanie silnikiem na drugim i trzecim biegu jest możliwe jedynie po zablokowaniu sprzęgła jednokierunkowego na wale wyjściowym.
System HOBBS-MECHAMATIC. Automatyczna skrzynka biegów o różnych wykonaniach, najczęściej w postaci czterostopniowej epicyklicznej przekładni planetarnej, wyposażonej w hydrostatyczne sprzęgła i hamulce tarczowe do włączania poszczególnych biegów.
Przekładnia planetarna składa sie z czterech kól słonecznych o zębach skośnych oraz z czterech zblokowanych satelitów, dwóch potrójnych i dwóch podwójnych, ułożyskowanych we wspólnym koszyku.
Bieg pierwszy uzyskuje się przez włączenie przedniego sprzęgła oraz tylnego hamulca, podczas gdy tylne sprzęgło oraz przedni i środkowy hamulec pozostają wyłączone. Przednie sprzęgło łączy wówczas wał wyjściowy z walem centralnym, a tylny hamulec utrzymuje koszyk satelitów w bezruchu, czyli napęd jest przekazywany z wału wejściowego na wał centralny, przez główne koło słoneczne, podwójne satelity i tylne koło słoneczne — na wał zdawczy.
W takiej sytuacji środkowy hamulec utrzymuje w bezruchu zewnętrzny wal rurowy i przednie kolo słoneczne — wskutek tego obracane przez główne koło słoneczne podwójne satelity swymi dużymi wieńcami zmuszają potrójne satelity do obiegania przednimi wieńcami wokół nieruchomego przedniego kola słonecznego, W rezultacie koszyk satelitów obraca sie powoli w ślad za walem, czyli uzyskuje się mniejsze przełożenie niż w okresie korzystania z pierwszego biegu, przełączenie z biegu drugiego na bieg trzeci polega na wyłączeniu środkowego hamulca i włączeniu przedniego hamulca, który unieruchamia wewnętrzny wał rurowy i środkowe koło słoneczne. W wyniku tego zwiększa się prędkość obrotowa koszyka satelitów i odpowiednio zmniejsza się przełożenie skrzynki biegów.
Przełączenie z trzeciego biegu na bieg bezpośredni (czwarty) następuje wskutek wyłączenia przedniego hamulca i włączenia tylnego sprzęgła, związanego poprzez wewnętrzny wal rurowy ze Środkowym kołem słonecznym. powoduje to zaryglowanie przekładni planetarnej, której elementy wirują od tej chwili jako jedna całość konstrukcyjna wiążąca wał centralny wprost z wałem zdawczym. [przypisy: pgd kraków, leaseplan aukcje, silnik wielopaliwowy]
Bieg tylny uzyskuje się przez włączenie tylnego sprzęgła 1 tylnego hamulca, podczas gdy przednie sprzęgło oraz przedni i środkowy hamulec pozostają wyłączone. Ponieważ koszyk satelitów trwa wówczas w bezruchu, wewnętrzny wał rurowy za pośrednictwem środkowego koła slonecznego zmusza potrójne satelity do przeciwbieżnego obracania się wokół ich osiek. Wskutek tego tylne wieńce potrójnych satelitów, poprzez satelity Satelit podwójne i tylne koło słoneczne, powodują podwójne obracanie sie wału zdawczego w przeciwnym kierunku niż wiruje wewnętrzny wał rurowy i znacznie wolniej od niego. System HYDRA-MATIC. Wśród skrzynek automatycznych ze sprzęgłami hydrokinetycznymi najbardziej rozpowszechnione są rozmaite wykonania systemu HYDRA-MATIC, spotykane najczęściej w samochodach osobowych, rzadziej w pojazdach ciężarowych, a niekiedy i w lekkich czołgach. Wspólną cechą wszystkich odmian automatycznych skrzynek biegów systemu HYDRA-MATIC jest stosowanie układu: sprzęgło hydrokinetyczne i wielostopniowa planetarna skrzynka przekładniowa sterowana hydraulicznie, całkowicie samoczynnie w zależności od prędkości ruchu samochodu oraz chwilowego obciążenia silnika,

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.