Spalanie w cylindrach silników wielopaliwowych

Wielopaliwowy silnik tłokowy jest to silnik o zapłonie samoczynnym lub iskrowym, który pracuje zadowalająco na rozmaitych rodzajach paliwa Ciekłego, lekkiego lub ciężkiego, pochodzenia mineralnego, roślinnego lub syntetycznych. W razie zmiany rodzaju paliwa używanego do zasilania silnika wielopaliwowego na ogół zmienia jedynie wyprzedzenie wtryskiwania (zapłonu) oraz ustawienie maksymalnego dawkowania pompy wtryskowej.
Wszystkie współczesne silniki wielopaliwowe są silnikami o zapłonie samoczynnym. Do silników wielopaliwowych dziś już nie stosowanych można poniekąd zaliczyć także silniki o zapłonie iskrowym o bardzo niskim stopniu spreżania (około 4,5), zasilane zasadniczo naftą, silniki żarowe oraz silniki HESSELMAN.
Silniki wielopaliwowe, przystosowane do zasilania najrozmaitszymi rodzajami paliwa ciekłego są głównie przedmiotem zainteresowania kół wojskowych na całym świecie. Rozwój takich silników ma poważne znaczenie gospodarcze, gdyż do ich zasilania można wykorzystywał około 75% składników ropy naftowej, podczas gdy obecnie tylko 50. ..55% jej produktów przerobu nadaje się do napędu klasycznych silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym (łącznie).
Czynniki kształtujące przebieg spalania. Zastępując klasyczne paliwo silnika o zapłonie samoczynnym — olej napędowy np. przez naftę czy benzynę, konieczne jest stosowanie takich warunków powstawania i spalania się mieszanki, aby spalanie paliwa o niskiej liczbie cetanowej przebiegało prawidłowo, to znaczy bez nadmiernego opóźnienia zapłonu i zbyt gwałtownego narastania ciśnienia w cylindrze. W tym celu stosowane są najrozmaitsze środki konstrukcyjne. Najskuteczniejsze z nich, to:
— zwiększenie stopnia sprężania, przez co uzyskuje się znaczne podwyższenie temperatury powietrza pod koniec sprężania; przeważnie w silniku wielopaliwowym stopień sprężania zwiększa się na stale (do 21 . . . 26) ; mekiedy stosuje się regulacje stopnia sprężania przez wyłączanie części komory spalania, zależnie od rodzaju używanego paliwa (np. silniki SOFAM) ; obok zwiększenia stopnia sprężania często korzysta sie i z innych środków konstrukcyjnych, zmniejszających twardość biegu silnika,
— stosowanie dzielonych komór spalania; różnica w opóźnieniu zapłonu podczas pracy silnika na oleju napędowym i benzynie może dochodzić (szczególnie przy wtrysku bezpośrednim) do 15, 180 0. w, k. ; zatem w razie zasilania silnika benzyną, przeważnie w chwili samoczynnego zaplonu całość dawki paliwa znajduje się już w cylindrze; spalanie ma wówczas charakter wybitnie detonacyjny i powinno odbywać się w wydzielonej przestrzeni, a nie we wnętrzu cylindra: osiaga sie to przez zastosowanie komory wstępnej lub rzadziej wirowej zamiast wtrysku bezpośredniego, [patrz też: auta luksusowe, euro auto stefaniak, salon samochodów używanych poznań ]
— dodatkowe podgrzewanie powietrza; w celu podwyższenia temperatury sprężanego powietrza w silnikach wielopaliwowych, w o wiele szerszym zakresie niż w zwykłych, stosuje się rozmaite elementy żarowe oraz izolowane cieplnie części ścianek komór spalania, zwłaszcza wirowych,
— regulowanie chłodzenia silnika; w celu podwyższenia temperatury.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.