System ULTRAMATIC

Półautomatyczna skrzynka biegów składa się z ryglowanej przekładni hydrokinetycznej oraz zespolonej przekładni planetarnej. Zespoły ULTRAMATIC, produkowane od roku 1949 i stosowane w samochodach PACKARD, kilkakrotnie udoskonalano i przekonstruowywano.
Ryglowana przekładnia hydrokinetyczna zespołu ULTRAMATIC wyróżnia się oryginalnym wykonaniem turbiny w postaci dwóch połączonych na stałe wirników, dzięki czemu ciecz krąży w układzie: pompa, pierwsza turbina, kierownica, druga turbina i znów pompa. Kierownica osadzona jest na rurowym wale związanym poprzez sprzęgło jednokierunkowe z obudową zespołu. Zakres przełożeń przekładni hydrokinetycznej 1,0 . 2,3 do 2,55 — zależnie od wykonania. Do okresowego ryglowania przekładni hydrokinetycznej służy sprzęgło jednotarczowe. Zakresy pracy zespołu P-N-D-L-R. W okresie ustawienia zakresu D zespoł stale przekazuje napęd na biegu bezpośrednim, a w zakresie L — na biegu zwolnionym.
Zespolona przekładnia planetarna zapewnia dwa przełożenia do jazdy w przód — zwalniające i bezpośrednie (bieg bezpośredni), a ponadto przełożenie zwalniające ze zmianą kierunku obrotu wału zdawczego w stosunku do walu korbowego (bieg tylny). Przekładnia ta zawiera układ krótkich satelitów zazębionych z małym kołem słonecznym i kołem pierścieniowym oraz układ długich satelitów zazębionych z dużym kołem słonecznym krótkimi satelitami. Długie i krótkie satelity maja wspólny koszyk połączony z wałem zdawczym,Wskutek ustawienia dźwigni sterującej w pozycji D hydrauliczny układ sterujący włącza sprzęgło wielotarczowe, przy czym sprzęgło ryglujące oraz oba hamulce taśmowe pozostają wyłączone. W takiej sytuacji sprzęgło wielotarczowe zmusza oba koła słoneczne do obracania się z jednakową prędkością, czyli zaryglowana przekładnia planetarna pracuje z przełożeniem bezpośrednim. Podczas ruszania z miejsca i rozpędzania samochodu wymagane przełożenia zwalniajace zapewnia jedynie przekładnia hydrokinetyczna, która w miarę podwyższania szybkości jazdy zaczyna pracować jako sprzęgło hydrokinetyczne, a następnie ulega zaryglowaniu — po osiągnięciu 24. . .80 km/godz, zależnie od obciążenia silnika. Od tej chwili sprzęgło ryglujące przekazuje napęd z wału korbowego silnika wprost na przekładnię planetarna. [patrz też: salon toyoty warszawa, vb leasing poleasingowe, land rover warszawa ]
Jeżeli dźwignię sterującą ustawi sie w pozycji L, układ sterujący włącza przedni hamulec taśmowy, przy czym sprzęgło wielotarczowe, tylny hamulec taśmowy oraz sprzęgło ryglujące pozostają wyłączone. W takiej sytuacji przedni hamulec taśmowy unieruchamia małe koło słoneczne, wskutek czego przekładnia planetarna pracuje z przełożeniem zwalniającym, czyli przełożenie zespołu jest iloczynem przełożenia przekładni hydrokinetycznej i przełożenia przekładni planetarnej. Po rozpędzeniu samochodu do prędkości 24 km/godz lub wyższej (odpowiednio do obciażenia silnika) układ sterujący samoczynnie włącza sprzęgło jednotarczowe, ryglujące przekładnię hydrokinetyczną.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.