Typowy tłumik motocyklowy

Typowy tłumik motocyklowy ma stożkowy dyfuzor, w którym spaliny ulegają wstępnemu rozprężeniu i ochłodzeniu. W cylindrycznym korpusie tłumika mieści się właściwy wielostopniowy filtr akustyczny, składający się z zespołu rezonatorów odpowiednio dobranych do właściwości silnika i konstrukcji układu wydechowego. Osłona wylotu tłumika ma kształt wrzecionowy. Tłumienie hałaśliwości wydechu silnika motocyklowego jest zwykle opracowane przez wytwórnie kosztem uciążliwych studiów i długotrwałych badań. Zadowalającą skuteczność wygaszania dźwięków osiąga się przy tym dzięki wielu drobnym i pozornie niewiele znaczącym szczegółom konstrukcyjnym. Z tego względu wszelkie przeróbki i modyfikacje w stosunku do układu wydechowego zaprojektowanego i wykonanego przez wytwórnię są niepożądane i z reguły przyczyniają się do zwiększania hałaśliwości wydechu i wzrostu zużycia paliwa. Dostrajanie układu wydechowego. Układ wydechowy z jednym tłumikiem. Skuteczność tłumienia hałaśliwości wydechu zależy nie tylko od działania samego tłumika. Istotne znaczenie ma również miejsce wbudowania tłumika w przewodzie wydechowym, ponieważ rura wydechowa jest także swoistym rezonatorem i zależnie od częstotliwości dźwięku i swej długości może wzmacniać lub osłabiać fale głosowe. Jeżeli rura wydechowa wzmacnia np. dwukrotnie lub trzykrotnie głośność dźwięków w zakresie pewnych częstotliwości, to nawet dobry tłumik nie wygasi w dostatecznym stopniu hałaśliwości pracy silnika. Częstotliwości rezonansu rury zamkniętej na jednym końcu, a otwartej na drugim określić można z zależności: jrez — = C/4 Ił; 3 C/4 Ił; 5 c/41ł; 7 c/4 11 itd., gdzie: C — prędkość dźwięku oraz 11 — długość rury zamkniętej na jednym końcu (w przybliżeniu część rury wydechowej, która łączy silnik z tłumikiem). Częstotliwości rezonansowe w są tłumione w 12 w przypadkach kiedy 12 = 12 = 3 Ił ; Częstotliwości rezonansu rury otwartej na obu końcach (w przybliżeniu część rury wydechowej, która leży poza tłumikiem) obliczyć można z zależności: frez = c/212; c/12; 3 c/2 12 ; 2 c/t2 itd., gdzie: c — prędkość dźwięku, 12 długość rury otwartej na obu końcach. Ze względu na dużą liczbę rozmaitych częstotliwości składowych w hałasie wydechu, występowanie rezonansu niektórych częstotliwości jest nieuniknione. Jeżeli następuje wzmocnienie pewnej fali głosowej wskutek rezonansu to oczywiście ten wzmocniony dźwięk pomimo osłabienia go w tłumiku przejdzie do 12. Niekorzystne jest, jeżeli w 12 fala ta ulega dalszemu wzmocnieni u. Układ wydechowy [podobne: Transport Warszawa, transport maszyn, części zamienne do wózków widłowych ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: części zamienne do wózków widłowych transport maszyn Transport Warszawa