Widmo akustyczne wydechu silnika dwusuwowego

Widmo akustyczne wydechu silnika dwusuwowego różni sie zasadniczo od widma silnika czterosuwowego. Hałaśliwość wydechu silnika dwusuwowego cechuje duże natężenie dźwięków wysokiej stosunkowo częstotliwości. Jest to następstwo względnie krótkich okresów otwarcia szczelin wydechowych, a więc gwałtownego narastania ciśnienia w rurze wydechowej podczas przepływu spalin. Ponieważ ucho ludzkie odczuwa wysokie dźwięki jako głośniejsze, a także bardziej uciążliwe niż dźwięki o niższej częstotliwości — hałaśliwość wydechu silnika dwusuwowego jest bardziej przykra niż czterosuwowego. Hałaśliwość wydechu wzrasta na ogól z pojemnością skokową silnika lub z podwyższaniem prędkości obrotowej wału korbowego. Wskutek przyspieszenia biegu silnika 0 1000 obr/min hałaśliwość wydechu wzrasta o okolo 5 fonów. Sposób rozchodzenia się fal głosowych, których źródłem jest wydostawanie się spalin z rury wydechowej, zależy od częstotliwości dźwięków składowych. Fale głosowe z zakresu 500. . . 1000 HZ rozprzestrzeniają się w przybliżeniu kuliście. Natomiast dźwięki o częstotliwości 3000. . . 6000 HZ osiągają największe natężenie kierunkowe pod kątem okolo 350 do kierunku wylotu spalin z rury wydechowej. Tłumienie hałaśliwości wydechu. Zadanie tłumika wydechu polega na ograniczaniu hałaśliwości uchodzenia spalin z rury wydechowej do głośności umiarkowanej i niezbyt przykrej dla ucha ludzkiego, tj. co najwyżej do około 80 fonów. Tłumienie dźwięku polega na ograniczaniu amplitudy fal głosowych wysyłanych ze źródła za pomocą specjalnego urządzenia zwanego tłumikiem lub filtrem akustycznym. Hałaśliwość wydechu silnika spalinowego tłumi się przez przekształcanie pulsującego przepływu słupa spalin w rurze wydechowej na przepływ możliwie ciągły. Chodzi tu głównie o wyrównywanie chwilowych różnic wysokości miejscowego ciśnienia w objętościach spalin uchodzących do otoczenia. [przypisy: salon toyoty warszawa, vb leasing poleasingowe, land rover warszawa ]

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.