Zapłon mieszanki paliwa

Ze względu na sposób zapłonu mieszanki paliwa z powietrzem rozróżnia się zapłon przymusowy sterowany — za pomocą iskry elektrycznej, stosowany w silnikach niskoprężnych zasilanych gazem lub benzyną, lub przez wtrysk wprost do cylindra dawki paliwa zapłonowego pod koniec suwu. Przy takim samym (objętościowo) dawkowaniu paliwa, różnice ilości ciepła uzyskiwanego w cylindrze podczas spalania benzyny i oleju napędowego mogą dochodzić do kilkunastu procent. Chcąc utrzymać niezmienioną moc silnika trzeba więc w odpowiednim stopniu zwiększyć dawkowanie benzyny.
Wyniki eksploatacji silników wielopaliwowych różnych marek i typów wykazują, że osiągane moce i zużycie paliwa są identyczne, lub niemal identyczne przy użyciu różnych paliw ; okresy miedzynaprawcze tych silników są podobne jak dla klasycznych silników o zapłonie samoczynnym, miękkość pracy na paliwach lekkich i o malej liczbie cetanowej jest zadowalająca, choć z reguły mniejsza niż przy użyciu oleju napędowego. Rozruch silników wielopaliwowych w temperaturach otoczenia do około minus 10 oc nie nastręcza istotnych trudności. Zastosowanie podgrzewaczy powietrza w rurze ssącej (elektrycznych) pozwala na łatwy rozruch w temperaturach do około —20 oc. W jeszcze niższych temperaturach konieczne jest stosowanie specjalnych urządzeń rozruchowych. [przypisy: taśmy transportujące, obsługa transportowa szkoleń mazowieckie, Akcesoria samochodowe a eksploatacja pojazdu ]
Silniki wielopaliwowe cechuje średnie ciśnienie użyteczne tego samego rzędu, co i zwykłe silniki wysokoprężne o tego samego typu komorach. Prawidłowe spalanie uzyskano w zakresie prędkości biegu silnika do 2000 obr/min (modele produkowane seryjnie) oraz do 3000 obr/min (prototypy).
— mieszanka paliwa z powietrzem zapala się wskutek zetknięcia się paliwa z rozżarzonym elementem, znajdującym się w komorze spalania, np. gruszką żarową, — zapłon samoczynny — ciekłe paliwo wtryskiwane pod koniec suwu sprężania rozprasza się w gorącym powietrzu i gwałtownie paruje; Ze względu na miejsce mieszania paliwa z powietrzem rozróżnia się powstawanie mieszanki:
— poza cylindrem, np. w gaźniku — w silnikach niskoprężnych zasilanych benzyną lub naftą; w rurze ssącej — w silnikach niskoprężnych zasilanych benzyna wtryskiwana do rury ssacej w mieszalniku — w silnikach zasilanych gazem, — w cylindrze, w silnikach wysokoprężnych przez wtryskiwanie lub rozpylanie sprężonym powietrzem paliwa pod koniec suwu sprężania.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Akcesoria samochodowe a eksploatacja pojazdu obsługa transportowa szkoleń mazowieckie taśmy transportujące