Zespól HYDRA-MATIC Two Coupling

Zespół HYDRA-MATIC Two Coupling (HYDRA-MATIC 1956) jest udoskonaloną odmiana zespołu HYDRA-MATIC Single Coupling, przy czym istotne ulepszenia polegają na wybitnym uproszczeniu hydraulicznego układu sterującego oraz poważnym zmniejszeniu ciężaru własnego zespołu. Spotykane w praktyce rozmaite wersje zespołów Systemu HYDRA-MATIC Two Coupling różnią się drugorzędnymi szczegółami wykonania i odpowiednio do marki samochodu noszą odmienne nazwy handlowe, jak: Controlled Coupling (CADILLAC), Jetaway (OLDSMOBILE) oraz Strato-Flight (PONTIAC).
zespól HYDRA-MATIC Two Coupling różni się głównie od zespołu HYDRA-MATIC Single Coupling tym, że sprzęgło wielotarczowe przedniej przekładni planetarnej zastąpiono małym sprzęgłem hydrokinetycznym. Ponadto zamiast hamulców taśmowych przedniej i tylnej przekładni planetarnej zastosowano specjalne sprzęgła jednokierunkowe oraz wielotarczowe sprzęgło biegu jałowego. Tylną przekładnię planetarną wyposażono wprawdzie w hamulec taśmowy, lecz jest on włączany tylko na pierwszym biegu, w zakresie niskich prędkości obrotowych. Wprowadzenie drugiego sprzęgła hydrokinetycznego jako elementu sterującego oraz sprzęgieł jednokierunkowych poważnie poprawia sposób zmiany przełożeń, zapewniając bardzo płynne przełączenie przekładni, zwłaszcza z drugiego na trzeci bieg. Pod tym względem zespól HYDRA-MATIC Two Coupling nie ustępuje już typowym automatycznym skrzynkom biegów o przekładniach hydrokinetycznych. [podobne: taśmy transportujące, Mimośród, węże do piaskowania ]
Podczas przenoszenia napędu na biegu pierwszym małe sprzęgło hydrokinetyczne jest opróżnione, a sprzęgło biegu jałowego jest włączone. Oba sprzęgła jednokierunkowe sa zaryglowane, a sprzęgło wielotarczowe jest rozłączone. Pokrywa dużego sprzęgła hydrokinetycznego obraca się wraz z kołem pierścieniowym przedniej przekładni planetarnej. Ponieważ kolo słoneczne jest unieruchomione przez przednie sprzęgło jednokierunkowe, przednia przekładnia planetarna pracuje z przełożeniem zwalniającym (np. 1,5536).
Roszyk satelitów przedniej przekładni planetarnej zmusza do obracania się pompę dużego sprzęgła hydrokinetycznego, z którego turbiną sprzężone jest kolo słoneczne tylnej przekładni planetarnej. Ponieważ tylne sprzęgło jednokierunkowe utrzymuje wówczas w bezruchu koło pierścieniowe tylnej przekładni planetarnej — pracuje ona z przełożeniem zwalniającym (np. 2,5532), wskutek czego uzyskuje się największe przełożenie całkowite zespołu (np. 3,966).
Drugi bieg włącza się wskutek napełnienia olejem małego sprzęgła hydrokinetycznego, co powoduje zaryglowanie przedniej przekładni planetarnej. Ponieważ sprzęgło biegu jałowego jest nadal włączone, rozłącza sic wowczas samoczynnie przednie sprzęgło jednokierunkowe. Natomiast tylne sprzęgło jednokierunkowe pozostaje włączone, czyli tylna przekładnia planetarna pracuje w dalszym ciągu z przełożeniem zwalniającym (tylne sprzęgło wielotarczowe jest wciąż rozłączone). Zaryglowana przednia przekładnia planetarna przekazuje wtedy napęd wprost na duże sprzęgło hydrokinetyczne, czyli uzyskuje się pośrednie przełożenie zwalniające zespołu, będące przełożeniem zwalniającym tylnej przekładni planetarnej (np. 2,5532).

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Mimośród taśmy transportujące węże do piaskowania