Zespoły o ryglowanych przekładniach hydrokinetycznych

W zakresie D hydrauliczny układ sterujacy przelacza samoczynnie wszystkie biegi w przód, w zakresie S (Super Range) — tylko bieg zwolniony na bieg pośredni i odwrotnie, a w razie ustawienia zakresu L zespół stale przekazuje napęd na biegu zwolnionym. Kolejność zakresów pracy zespolu: P-N-D-s-L-R.
Podczas rozpędzania samochodu układ sterujący powoduje samoczynne przełączenia biegów w przód przy tym wyższych szybkościach jazdy im większe jest chwilowe obciążenie silnika (uchylenie przepustnicy w gaźniku). W zakresie S bieg pośredni jest włączany przy osiąganiu znacznie wyższych prędkości ruchu niż w zakresie D.
System DAIMLER-BENZ Getriebeautomat. Zespól hydromechaniczny składa się ze sprzęgła hydrokinetycznego oraz czterostopniowej skrzynki planetarnej o dwóch prostych przekładniach planetarnych, przełączanych za pośrednictwem trzech sprzęgieł wielotarczowych oraz trzech hamulców taśmowych. Sprzęgło hydrokinetyczne stale uczestniczy w przekazywaniu napędu na przednią przekładnie planetarną.
Zakres pracy zespołu: P-R-O-4-3-2. Liczby oznaczają najwyższe biegi, włączane jeszcze przez hydrauliczny układ sterujący w poszczególnych zakresach do jazdy w przód. O — wyłączenie napędu.
System ZF-SYNCHROMATIC. Do najprostszych i stosunkowo tanich zespołów hydro-mechanicznych należą automatyczne i półautomatyczne skrzynki biegów systemu ZF-SYNCHROMATIC, stosowane w rozmaitych wersjach w samochodach ciężarowych i autobusach, rzadziej w samochodach osobowych. Typowy półautomatyczny zespól ZF-SYNCHROMATIC składa się ze sprzęgła hydrokinetycznego. Wyłączenie napędu następuje wskutek wciśnięcia klawisza „O”. [podobne: taśmy transportujące, obsługa transportowa szkoleń mazowieckie, Akcesoria samochodowe a eksploatacja pojazdu ]
Sprzęgło jednokierunkowe wbudowane w sprzęgle hydrokinetycznym umożliwia hamowanie silnikiem napędzanego samochodu oraz unieruchomienie samochodu stojącego na pochyłości.
Wśród półautomatycznych i automatycznych skrzynek biegów jako odrębną grupę wyróżnić można zespoły hydro-mechaniczne, wyposażone w ryglowane przekładnie hydrokinetyczne. Zastosowanie tego rodzaju automatycznej skrzynki biegów zapewnia ekonomiczne zużycie paliwa, ponieważ przekładnia hydrokinetyczna uczestniczy w przenoszeniu napędu tylko w pewnych określonych warunkach ruchu samochodu, a w innych napęd jest przekazywany wyłącznie na drodze mechanicznej.
system BORG WARNER DO (lub DETROIT GEAR). Automatyczne skrzynki biegów systemu BORG WARNER DG produkowane są w różnych wykonaniach i stosowane zarówno w samochodach amerykańskich, jak i europejskich (np. MERCEDES-BENZ 300 Automatic). Typowy zespół tworzy ryglowana przekładnia hydrokinetyczna (pompa, turbina i kierownica, zakres przełożeń 1,0. . …2, 15), współpracująca z trójstopniową skrzynką planetarną zawierającą dwie proste przekładnie planetarne (trzy biegi w przód + tylny).

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Akcesoria samochodowe a eksploatacja pojazdu obsługa transportowa szkoleń mazowieckie taśmy transportujące